środa, 18 listopada 2020

Kotleciki mielone z karpia

 Spożywane przez nas posiłki są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, co sprawia, że nasze samopoczucie jest dobre, a my rzadko chorujemy, dlatego tak ważne jest, aby  nasza codzienna dieta była różnorodna oraz zbilansowana.




Komponując codzienne menu powinniśmy zwracać uwagę na wielkość porcji mięsa, węglowodanów i warzyw. Aby posiłki były pełnowartościowe warto kierować się zasadą podziału talerza na trzy części. Nasze dzienne menu powinno składać się w połowie z warzyw, natomiast pozostała część to produkty bogate w białko np. mięso, ryby, nabiał, jaja oraz źródła węglowodanów, takie jak: kasze, ryż, ziemniaki czy makaron. Warto wiedzieć, że polecane jest jedzenie mięsa białego 4 razy w tygodniu, ryby 2 razy w tygodniu oraz jeden raz mięsa czerwonego.
Większość z nas widziała zalecenia piramidy żywienia, chociażby w szkole i zdaje sobie sprawę jak ważna w diecie każdego człowieka jest ryba, ale już z jej regularnym spożywaniem jest problem, dlatego dzisiaj chciałabym was zachęcić do spożywania ryb, a dokładniej naszego polskiego karpia, który w codziennej diecie jest bardzo niedoceniony. Przypominamy sobie o nim tylko i wyłącznie na święta, co jest wielkim błędem.

Dlaczego warto wprowadzić karpia do codziennej diety?

Karp należy do ryb średniotłustych,  w 100g. znajduje się 4,2 g tłuszczu. Jest on bogaty w kwasy omega 3 i omega 6. Kwasy te obniżają poziom złego cholesterolu, a podwyższają dobrego. Mają działanie przeciwzapalne, poprawiają pracę mózgu, serca, zwiększają odporność organizmu.

Karp to również wiele cennych dla organizmu witamin takich jak: witaminy z grupy B, wspomagające układ nerwowy, witaminę A, C, D i K wspierające odporność oraz zawiera w sobie minerały takie jak: wapń, potas, fosfor, żelazo i sód. 

Oczywiście nie można zapominać, że karp to źródło tak bezcennego dla ludzkiego organizmu białka, dlatego wybierając tę rybę, należy zwrócić uwagę na warunki hodowlane. Ważne, żeby taki karp zanim trafi na stół żył co najmniej 3 lata oraz był karmiony wysokiej jakości paszą. Dzięki takiej hodowli karp  ma w sobie więcej białka. Jest produktem łączącym w sobie wyjątkowe walory smakowe oraz bezpieczeństwo. Taki karp wspaniale wpisuje się w trend  jedzenia slowfood, które jest tak popularne w ostatnich latach, dzięki modzie na zdrowy styl życia.

Kolejnym argumentem przemawiającym za wybieraniem karpia spośród różnych dostępnych gatunków ryb, że jest to produkt lokalny. Polskie gospodarstwa rybackie zajmują się ich hodowlą od wielu lat. Jego historia sięga aż średniowiecza. Karp gościł na stołach władców, dlatego nazwany został królewską rybą. Ze względu na wyżej wymienione zalety karpia, warto włączyć go do memu na co dzień, nie tylko od święta.



Chciałabym wam zaproponować przepyszne kotleciki mielone z karpia, które można serwować na obiad. Cudownie rozpływają się w ustach i szczególnie mogę je polecić osobom, które nie lubią w rybach ości. Jest to danie tanie, łatwe oraz szybkie w wykonaniu.


Kotlety mielone z karpia 

Składniki dla 3-4 osób

- karp mały

- 1 jajko

- 1 cebula

- 2-3 łyżki posiekanego koperku

- bułka tarta

- sól i pieprz 


Przygotowanie:

Karpia oczyszczamy i blanszujemy, czyli wkładamy go do wrzącej lekko osolonej wody na 5 minut, następnie wyjmujemy i wkładamy do miski z zimną wodą z lodem.

Następnie usuwamy wszystkie ości i miksujemy ją (można ją również rozgnieść widelcem)

Dodajemy jajko, bułkę tartą, pokrojoną w kostkę i lekko przysmażoną cebulkę, pokrojony koperek i doprawiamy do smaku solą i pieprzem. 

Wyrabiamy masę, która w konsystencji powinna być jak standardowe kotlety mielone.

Z masy wyrabiamy kotlety i smażymy je na rozgrzanym oleju aż się zarumienią.



Jak widzicie jest to proste, zdrowe, ale bardzo smaczne danie. Jest bardzo delikatne. Takie mielone kotleciki z karpia powinny posmakować całej rodzinie.


Smacznego :)

Inne ciekawe i oryginalne przepisy na karpia znajdziecie na stronie karpiujemy.pl



TOP