czwartek, 16 kwietnia 2020

Pierś z indyka w sosie porowo-śmietanowym

W dzisiejszych czasach coraz większa ilość ludzi staje się świadomymi konsumentami, dla których przede wszystkim liczy się jakość produktów jakie używają w swojej kuchni. Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzą hodowcy indyka.  Dzięki przepisom wprowadzonym przez Unię Europejską produkt ten podlega szczegółowym normom dotyczących chowu drobiu, dzięki czemu możemy mieć pewność, że mięso indycze będzie najwyższej jakości.



Skąd wziął się indyk w Europie.

Nie trzeba znać historii indyka, żeby skojarzyć go z Ameryką i z jednym z najważniejszych dla Amerykanów Świętem Dziękczynienia. Właśnie z Ameryki przybył indyk do Europy. Podobno w 1511 roku król Hiszpanii wydał rozkaz, żeby każdy statek wracający z wyprawy do Ameryki przywoził po 5 samców i 5 samiczek indyka. Tak oto menu Europejczyków wzbogaciło się o to pyszne i wartościowe mięso, które początkowo było uznawane jako rarytas, dostępny tylko dla bogaczy, natomiast z biegiem czasu zagościło również na stołach zwykłych ludzi. 

Dlaczego warto jeść mięso indycze.

Mięso indycze, dzięki niskiej zawartości sodu i tłuszczów nasyconych, filet i udo bez skóry  oraz witamin z grupy B (B6, B12 oraz B2 - udo bez skóry) może być bazą zróżnicowanej i zbilansowanej diety, która zapewni odpowiednią podaż substancji odżywczych i zapobiegnie rozwojowi negatywnych skutków nieprawidłowego żywienia.
Zmniejszenie spożywania sodu pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, natomiast ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.
Natomiast witamina B6 pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, a także pomaga  w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Witamina B12 pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, pomaga również w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek w szpiku.  Ryboflawina B2 pomaga zachować zdrową skórę oraz przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.

Indyk jest źródłem białka, fosforu oraz witaminy D.
  
Białko przyczynia się do wzrostu masy mięśniowej oraz pomaga w utrzymaniu zdrowych kości. Fosfor przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu błon komórkowych oraz wspomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. 
Witamina D bierze udział w procesie podziału komórek. Poza tym witamina D pomaga w prawidłowym wchłanianiu wapnia i fosforu, a także w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Witamina D jest tak ważna dla naszego organizmu ponieważ, korzystnie wpływa na sprawność układu immunologicznego, czyli wzmacnia odporność organizmu.

Mięso indycze jest również źródłem potasu, który wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni.


Produkcja europejskiego mięsa indyczego jest zgodna z filozofią pełnej kontroli wszystkich etapów produkcji, dzięki czemu możemy być pewni, że mięso indycze, które znajdzie się na naszym stole, jest najwyższej jakości, bogate w witaminy i minerały potrzebne nam do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W trosce o zapewnienie  bezpieczeństwa konsumentowi, każdy z procesów i etapów chowu indyka objęty jest ścisłymi regulacjami oraz jest nadzorowany przez odpowiednie organy. Natomiast w trosce o dobrostan zwierząt, każdy z hodowców musi przestrzegać rygorystycznych zasad technologii i higieny. Zasady te dotyczą warunków w wychowalniach, stałego dostępu do pasz i wody oraz ogrzewania i wentylacji, co zapewnia odpowiednie warunki środowiskowe dla ptaków.

Z mięsa indyczego możemy przyrządzać pyszne dania na co dzień oraz wykwintne potrawy na święta. Mięso z indyka jest różnorodne. Znajdziemy w nim: jasne, delikatne mięso z piersi indyka oraz ciemne mięso z udźca o bardziej wyrazistym smaku.
Dzisiaj chciałabym zaproponować wam potrawę z jasnego, ubogiego w tłuszcz mięsa z piersi indyka.

Pierś z indyka w sosie porowo-śmietanowym





Pierś z indyka w sosie porowo-śmietanowym to smaczne i zdrowe danie, które możemy serwować na co dzień oraz na szczególne okazje. Danie to, dzięki połączeniu delikatnego mięsa indyczego z wyrazistym smakiem pora, przypraw i śmietany,  zachwyci swym smakiem nie jednego smakosza.

Składniki:

- pierś z indyka 700 g 
- pieczarki 500 g
-  por jasna część
- papryka
- cebula
- czosnek 1 ząbek
- 100g śmietana 30% 
- przyprawy: sól, pieprz, papryka słodka
- oliwa do smażenia

Na głębokiej patelni podsmażamy pokrojoną w kostkę cebulę (ja wrzucam na nierozgrzany ogień, dzięki czemu cebula się nie przypala). Następnie dodajemy pokrojone w plasterki pieczarki, patelnię przykrywamy pokrywką i czekamy aż się podduszą. Po kilku minutach dodajemy dokładnie umytego oraz pokrojonego w pół talarki pora. Paprykę kroimy w kostkę i wrzucamy na patelnię. Dodajemy pół szklanki wody i dusimy przez około 5 minut.

Gdy por się zeszkli dodajemy przyprawy do smaku: sól, pieprz, słodką paprykę, przeciśnięty ząbek czosnku.

Pierś z indyka kroimy na paski o szerokości ok. 2 cm. 

Ważne: Wcześniej warto zamarynować pierś w przyprawie zrobionej z słodkiej i ostrej papryki, czosnku, soli pieprzu z dodatkiem oliwy. Tak zamarynowane mięso należy odstawić do lodówki na minimum 2 godziny, dzięki czemu uzyskamy głębszy aromat mięsa.

Mięso z piersi indyka smażymy na oddzielnej patelni, następnie przekładamy do głównego dania. Jeżeli wolimy duszoną pierś z indyka, to pokrojone kawałki od razu wrzucamy do warzyw i dusimy bez podsmażania.

Duszone warzywa z mięsem zalewamy połową szklanki zimnej wody i dusimy pod przykryciem ok 10 min. Następnie dodajemy do potrawy śmietanę i wszystko ze sobą mieszamy. 

Porada: Śmietanę nie wlewamy od razu na patelnię, tylko najpierw wkładamy do kubka w którym mieszamy ją z wodą z potrawy. Dobrze wymieszaną tak śmietanę dopiero wlewamy na patelnię z potrawą, dzięki czemu nie powstaną grudy, tylko ładny gładki sos śmietanowy.


Pierś z indyka w sosie porowo-śmietanowym dobrze będzie się komponowała z ryżem, zapiekanymi ziemniakami z koprem lub kaszą bulgur. Warto urozmaicić danie zestawem surówek.

TOP